Morud Vandværk inviterer til informationsmøde den 1x. Maj kl. 17.00 til 18.30 i Langesøhallernes Cafeteria.
Agenda:
– Velkomst
– Overblik over nødvendige fremtidige investeringer
– Information om det ekstraordinære bidrag som Generalforsamlingen besluttede den 24. marts 2026
– Information vedrørende sammenlægning med Tågerod Vandværk
I henhold til Nordfyns Kommunes vandforsyningsplan skal alle vandværker have etableret en nødforsyning senest i 2030. Morud Vandværk har gennem de seneste år arbejdet målrettet med at identificere den bedst mulige løsning, hvor både forsyningssikkerhed, drikkevandskvalitet og økonomi er vægtet højt.
Indledningsvis blev der arbejdet med planer om etablering af en ny boring i Travnskov. I den forbindelse tog Tågerod Vandværk imidlertid kontakt med ønsket om en sammenlægning mellem de to vandværker. Efter en nærmere vurdering står det klart, at en sammenkobling og et fremtidigt samarbejde mellem Morud Vandværk og Tågerod Vandværk er den løsning, der samlet set giver den laveste investering, samtidig med at forsyningssikkerheden styrkes og adgangen til rent drikkevand fastholdes på lokale og rimelige vilkår.
Med denne løsning kan Morud Vandværk udskyde den betydelige investering, som etableringen af en ny boring vil medføre, og samtidig bidrage aktivt til at sikre en fremtidssikret lokal vandforsyning.
Etableringen af en fysisk forbindelse mellem de to vandværker forventes at koste cirka 3.000.000 kr. Da vandværket ikke råder over disse midler på nuværende tidspunkt, har generalforsamlingen besluttet at finansiere investeringen via et ekstraordinært bidrag. Bidraget udgør 103,30 kr. pr. boligenhed pr. måned og opkræves i perioden fra 2027 til og med 2030, hvor alle boligenheder bidrager ligeligt.