Informationsmøde vedrørende ekstraordinært bidrag samt sammenlægning med Tågerod Vandværk

Morud Vandværk inviterer til informationsmøde den 1x. Maj kl. 17.00 til 18.30 i Langesøhallernes Cafeteria.

Agenda:

– Velkomst

– Overblik over nødvendige fremtidige investeringer

– Information om det ekstraordinære bidrag som Generalforsamlingen besluttede den 24. marts 2026

– Information vedrørende sammenlægning med Tågerod Vandværk

I henhold til Nordfyns Kommunes vandforsyningsplan skal alle vandværker have etableret en nødforsyning senest i 2030. Morud Vandværk har gennem de seneste år arbejdet målrettet med at identificere den bedst mulige løsning, hvor både forsyningssikkerhed, drikkevandskvalitet og økonomi er vægtet højt.

Indledningsvis blev der arbejdet med planer om etablering af en ny boring i Travnskov. I den forbindelse tog Tågerod Vandværk imidlertid kontakt med ønsket om en sammenlægning mellem de to vandværker. Efter en nærmere vurdering står det klart, at en sammenkobling og et fremtidigt samarbejde mellem Morud Vandværk og Tågerod Vandværk er den løsning, der samlet set giver den laveste investering, samtidig med at forsyningssikkerheden styrkes og adgangen til rent drikkevand fastholdes på lokale og rimelige vilkår.

Med denne løsning kan Morud Vandværk udskyde den betydelige investering, som etableringen af en ny boring vil medføre, og samtidig bidrage aktivt til at sikre en fremtidssikret lokal vandforsyning.

Etableringen af en fysisk forbindelse mellem de to vandværker forventes at koste cirka 3.000.000 kr. Da vandværket ikke råder over disse midler på nuværende tidspunkt, har generalforsamlingen besluttet at finansiere investeringen via et ekstraordinært bidrag. Bidraget udgør 103,30 kr. pr. boligenhed pr. måned og opkræves i perioden fra 2027 til og med 2030, hvor alle boligenheder bidrager ligeligt.

Generalforsamling 2026

Ordinær Generalforsamling 2026 afholdes tirsdag den 24. marts, 2025 kl. 19.00 i Langsøhallernes mødelokale.

Dagsorden:

1. Valg af referent

2. Valg af dirigent

3. Bestyrelsens beretning til godkendelse

4. Det reviderede regnskab forelægges til godkendelse

5. Behandling af indkomne forslag

Forslag fra bestyrelsen: Ændring af vedtægter, paragraf 10 vedrørende Bestyrelsen

6. Budget for det/de kommende år forelægges til vedtagelse

7. Valg af formand, lige år

8. Valg af kasserer, ulige år – udgår da lige år

9. Valg af bestyrelsesandelshaver, 1 lige år, 2 ulige år

10. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen

11. Valg af 2 revisorer og revisorsuppleanter

12. Eventuelt

Rent drikkevand

Som alle andre vandværker får vi jævnligt testet vandet fra Morud Vandværk for pesticider og andre grimme stoffer. Senest har vi i august fået lavet en stor analyse og denne viste at vores drikkevand er helt rent. Vi ligger langt under alle grænseværdier på alle de testede parametre.

Ny filterbygning

Morud Vandværk har siden foråret 2023 været i gang med opførelse af en ny bygning der huser vores nye lukkede filtre. Disse er i januar 2024 taget i brug og leverer nu vand rent drikkevand til den sydlige del af Morud.

Det har været et langt projekt med en del leverandører og vi kan snart sætte et færdigt punktum på byggeri og installation – kun mindre detaljer og justeringer mangler. Et stort tak til alle leverandører og til vores egen driftsansvarlige Thaya som har stået for at drive projektet i mål!

Sammen med installation har vi fået installeret ny styring af hele vandværket så vi nu har bedre kontrol med dette. Det afhjælper den daglige drift af vandværket og vil forhåbentlig sikre en lettere kontrol og drift heraf.

Projektet forventes helt afsluttet i foråret, hvor vi vil invitere til Åbent Hus for alle andelshavere og forbrugere af vand fra Morud Vandværk. Mere herom senere.

Lavt niveau af nitrat i Morud

Vi vil blot informere om at niveauet af nitrat i vandet i Morud ligger lavt og at der ingen grund er til bekymring.

DR udgav i weekenden en artikel der beskriver hvordan vi som samfund kan spare liv og penge, hvis mængden af nitrat i drikkevandet reduceres. Morud Vandværk har ikke problemer med dette, da vores måling kun viser 1,5mg/l. Grænseværdien er i dag på 50mg/l og det er denne det anbefales at reducere.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-forskning-vi-kan-spare-menneskeliv-og-milliarder-med-mindre-nitrat-i-drikkevandet

Ordinær generalforsamling 2023 afholdes onsdag den 15. marts kl. 19.30 i Langsøhallernes mødelokale.

Dagsorden:

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Bestyrelsens beretning om det forløbne år
  3. Det reviderede regnskab forelægges til godkendelse
  4. Budget for det/de kommende år fremlægges til vedtagelse
  5. Behandling af indkomne forslag
  6. Valg af medlemmer og suppleanter til bestyrelsen
  7. Valg af revisor og suppleanter
  8. Eventuelt

Mvh. bestyrelsen/Morud Vandværk